ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 大学院
  2. 大学院-紀要
  1. 掲載誌一覧
  2. 鹿児島国際大学大学院学術論集
  3. 第12集

知的障害を伴う自閉症スペクトラム障害児に対する質問応答スキルの獲得と日常生活場面への般化における視覚プロンプトの効果

https://iuk-repo.repo.nii.ac.jp/records/1306
https://iuk-repo.repo.nii.ac.jp/records/1306
655153dc-bc45-4ba5-8e7f-238d9fbbba27
名前 / ファイル ライセンス アクション
18838987_v12_D.Nagatomi.pdf 18838987_v12_D.Nagatomi (4.8 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2021-11-17
タイトル
タイトル 知的障害を伴う自閉症スペクトラム障害児に対する質問応答スキルの獲得と日常生活場面への般化における視覚プロンプトの効果
タイトル
タイトル The Effect of Visual Prompts to Acquire Question-answering Skills and Generalize to Daily Living Scene for Child with Autism Spectrum Disorder.
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 自閉症スペクトラム障害
キーワード
主題Scheme Other
主題 質問応答スキル
キーワード
主題Scheme Other
主題 般化
キーワード
主題Scheme Other
主題 視覚プロンプト
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 autism spectrum disorder
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 question answering
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 generalization
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 visual prompt
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 永冨, 大舗

× 永冨, 大舗

永冨, 大舗

en Nagatomi, Daisuke

Search repository
著者(ヨミ) ナガトミ, ダイスケ

× ナガトミ, ダイスケ

WEKO 3753

ナガトミ, ダイスケ

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Children with autism spectrum disorder (ASD) have difficulties communicating and often misunderstand intraverbal behavior. Intraverbal behavior is an important educational goal for children with autism. This study explores the effect of verbal and visual prompts on question-answering skills in children with ASD. We used a training stimulus and generalizing stimulus. In the baseline condition, we presented a picture (training stimulus) to the participant and asked "Who is he?" or "Where is he?" In the intervention condition, we presented a picture and written versions of both questions. To confirm the generalization of the skills, we placed stuffed toys (generalizing stimulus) at the child's home and asked "Who is he?" or "Where is he?" The results indicated that the child answered questions appropriately during the training stimulus in the intervention and baseline conditions 2. These skills were maintained in the follow-up condition (4 months after the end of the baseline condition 2). In addition, the child also appropriately answered when generalizing the stimulus, after acquiring question-answering skills through the training stimulus. This study demonstrates the effect of visual prompts on the acquisition of question-answering skills in children with ASD, which can be generalized to daily living scenarios.
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 自閉症スペクトラム障害のある子どもは、コミュニケーションの困難さがあり、イントラバーバルにおいて誤りが見られる。イントラーバーバルは、ASDのある子どもにとって重要な教育目標である。本研究は、ASDのある子どもに対する質問応答スキルの獲得における言語プロンプト、視覚プロンプトの効果を比較した。ベースライン条件では、対象者に写真(トレーニング刺激)を提示し、「誰?」「どこ?」と尋ねた。介入条件では、質問と同時に写真と文字を示した。スキルの般化を検討するため、ぬいぐるみ(般化刺激)を対象者の家庭に配置し、「誰?」「どこ?」と尋ねた。結果、対象者は介入条件とベースライン条件2で質問に対して適切に回答した。このスキルはフォローアップ条件(ベースライン条件2の4ヶ月後)においても維持した。さらに、トレーニング刺激に対して質問応答スキルが獲得された後、般化刺激に対しても適切に回答した。本研究は、ASDのある子どもに対する質問応答スキル獲得における視覚プロンプトの効果と日常生活における般化を示した。
書誌情報 鹿児島国際大学大学院学術論集
en : The IUK graduate school journal

巻 12, p. 55-63, 発行日 2020-11-30
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 18838987
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12454124
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
出版者
出版者 鹿児島国際大学大学院
出版者(ヨミ)
カゴシマ コクサイ ダイガク ダイガクイン
別言語の出版者
The International University of Kagoshima Graduate School
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 論文(Article)
資源タイプ・ローカル
紀要論文
資源タイプ・NII
Departmental Bulletin Paper
資源タイプ・DCMI
text
資源タイプ・ローカル表示コード
02
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 14:30:18.336510
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3