ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 掲載誌一覧
  2. 福祉社会学部論集
  3. 第35巻 第4号
  1. 福祉社会学部
  2. 福祉社会学部-紀要

「主体的・対話的で深い学び」を生み出す算数科授業 : 低学年の事例を基に

https://iuk-repo.repo.nii.ac.jp/records/825
https://iuk-repo.repo.nii.ac.jp/records/825
f962d52d-6491-4119-b635-f84b6353aedf
名前 / ファイル ライセンス アクション
13466321_v35_4_Shimono.pdf 13466321_v35_4_Shimono.pdf (633.1 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper_02(1)
公開日 2017-02-24
タイトル
タイトル 「主体的・対話的で深い学び」を生み出す算数科授業 : 低学年の事例を基に
タイトル
タイトル A mathematic class that provides "subjective, interactive, and deep profound learning" : from the case of the lower grades
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 主体的な学び
キーワード
主題Scheme Other
主題 対話的学び
キーワード
主題Scheme Other
主題 深い学び
キーワード
主題Scheme Other
主題 問題解決過程
キーワード
主題Scheme Other
主題 算数的活動
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 subjective lerarning
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 interactive lerarning
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 profound learaning
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 problem solving process
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 mathematical activity
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 下野, 浩二

× 下野, 浩二

WEKO 1235

下野, 浩二

en Shimono, Kouji

Search repository
著者(ヨミ) シモノ, コウジ

× シモノ, コウジ

WEKO 1235

シモノ, コウジ

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 次期学習指導要領の実施に向け、アクティブ・ラーニングの視点からの不断の授業改善が求められている。中央教育審議会の審議のまとめでは、その視点として「主体的・対話的で深い学び」の実現をあげ、そのために、算数科においては「数学的に問題解決する過程」を明確にする必要があると述べている。この過程とは、「事象を数理的に捉え、数学の問題を見いだし、問題を自立的、協働的に解決し、解決過程を振り返って概念を形成したり体系化したりする過程」のことであり、この遂行を「数学的な活動」といっている。
本稿では、算数科の授業改善に向け、数学的に問題解決する過程の具体化について、低学年の事例を基にして明らかにする。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Towards the implementation of the next course of study, from the perspective of the active learning, unremitting improvement of class quality has been demanded. In the summary of the deliberations of the Central Council for Education, one of the improvements of class quality is defined as "the realization of subjective, interactive, and profound learning. "In order to archive the realization, mathematics department must clarify "mathematical problem solving process. "Specifically, it is a series of process which comprises recognizing phenomena mathematically, finding mathematical problems, solving problems subjectively and collaboratively, and forming notions along with organizing when retracing solving process. According to the deliberations of the summary, accomplishment of the process mentioned above is "mathematical activity." In this paper, to improve mathematics class quality, the concretization of the mathematical problem solving process will be clarified through the case of the lower grades.
書誌情報 福祉社会学部論集

巻 35, 号 4, p. 31-39, 発行日 2017-02-01
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13466321
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11572329
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
形態
値 633055 bytes
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
出版者
出版者 鹿児島国際大学福祉社会学部
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 論文(Article)
資源タイプ・ローカル
値 紀要論文
資源タイプ・NII
値 Departmental Bulletin Paper
資源タイプ・DCMI
値 text
資源タイプ・ローカル表示コード
値 02
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 14:42:24.542577
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3