ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

{"_buckets": {"deposit": "3b710b04-76d7-4f84-99c5-d4fd453376e2"}, "_deposit": {"created_by": 4, "id": "1208", "owners": [4], "pid": {"revision_id": 0, "type": "depid", "value": "1208"}, "status": "published"}, "_oai": {"id": "oai:iuk-repo.repo.nii.ac.jp:00001208", "sets": ["12", "168"]}, "author_link": [], "item_2_biblio_info_6": {"attribute_name": "書誌情報", "attribute_value_mlt": [{"bibliographicIssueDates": {"bibliographicIssueDate": "2019-11-30", "bibliographicIssueDateType": "Issued"}, "bibliographicPageEnd": "30", "bibliographicPageStart": "21", "bibliographicVolumeNumber": "11", "bibliographic_titles": [{"bibliographic_title": "鹿児島国際大学大学院学術論集"}, {"bibliographic_title": "The IUK graduate school journal", "bibliographic_titleLang": "en"}]}]}, "item_2_description_14": {"attribute_name": "フォーマット", "attribute_value_mlt": [{"subitem_description": "application/pdf", "subitem_description_type": "Other"}]}, "item_2_description_4": {"attribute_name": "抄録", "attribute_value_mlt": [{"subitem_description": "マックス・レーガーは約300曲もの歌曲を作曲したが,作曲が複数回試みられた詩はヨーゼフ・フッゲンベルガーの「平穏」,すなわち作品79c-4(1901年)と作品76-25(1905年)のみである。それにもかかわらず,この二曲の《平穏》に関する詳細な分析は存在しない。そこで本研究ではまず比較分析を通して両者の類似点と相違点を明らかにし、次に統辞論的分析を通してレーガー独自の作曲技法について考察した。\n分析の結果,以下のふたつの点が明らかとなった。第一に,二曲の《平穏》は別々の作品として作曲されているものの,音楽的に雄も強調されたテクストはほぼ同じであった。第二に,二曲とも歌唱声部において注目すべき特徴を有していた。具体的には,1901年版には各フレーズ末に共通の音高線の使用が,1905年版には楽曲全体にリズムおよび旋律モティーフの組み合わせが認められた。この二曲の核となる音楽要素は異なるが「楽曲全体にひとつないし複数のモティーフを拡張する手法」を使用している点では両者は共通している。この作曲技法は,レーガーの歌曲作曲におけるコンセプトのひとつとして.今後の歌曲分析においても注目されるべきであろう。", "subitem_description_type": "Abstract"}, {"subitem_description": "Although Max Reger composed ca. 300 lieder, there is only one text, Friede by Joseph Huggenberger, which was set to music twice: op. 79c-4 (1901) and op. 76-25 (1905). Since there is no detailed analysis of these two \"Frieden,\" this study first clarified the similarities and differences in composition techniques between these two lieder through comparative analysis, and second, considered Reger\u0027s original compositional techniques evidenced in the two works through syntactic analysis.\nAs a result of the analysis, the following points were clarified. First, the musical structures of these two Frieden and the musically most emphasized part of the text are almost the same, although these two lieder were composed as totally separate pieces. Second, both lieder have very original characteristics in the vocal parts: the handling of melodic contours in Friede 1901 and the combination of rhythmic and melodic motifs in Friede 1905. From this, it can be seen that although the core musical elements of these two lieder are different, both use a common technique: extension of a motif or several motifs to the whole of the piece. This compositional technique can be taken as a key concept for the analysis of Reger\u0027s lieder.", "subitem_description_type": "Abstract"}]}, "item_2_description_43": {"attribute_name": "資源タイプ", "attribute_value_mlt": [{"subitem_description": "論文(Article)", "subitem_description_type": "Other"}]}, "item_2_publisher_33": {"attribute_name": "出版者", "attribute_value_mlt": [{"subitem_publisher": "鹿児島国際大学大学院"}]}, "item_2_source_id_7": {"attribute_name": "ISSN", "attribute_value_mlt": [{"subitem_source_identifier": "18838987", "subitem_source_identifier_type": "ISSN"}]}, "item_2_source_id_9": {"attribute_name": "書誌レコードID", "attribute_value_mlt": [{"subitem_source_identifier": "AA12454124", "subitem_source_identifier_type": "NCID"}]}, "item_2_text_34": {"attribute_name": "出版者(ヨミ)", "attribute_value_mlt": [{"subitem_text_value": "カゴシマ コクサイ ダイガク ダイガクイン"}]}, "item_2_text_35": {"attribute_name": "別言語の出版者", "attribute_value_mlt": [{"subitem_text_value": "The International University of Kagoshima Graduate School"}]}, "item_2_text_44": {"attribute_name": "資源タイプ・ローカル", "attribute_value_mlt": [{"subitem_text_value": "紀要論文"}]}, "item_2_text_45": {"attribute_name": "資源タイプ・NII", "attribute_value_mlt": [{"subitem_text_value": "Departmental Bulletin Paper"}]}, "item_2_text_46": {"attribute_name": "資源タイプ・DCMI", "attribute_value_mlt": [{"subitem_text_value": "text"}]}, "item_2_text_47": {"attribute_name": "資源タイプ・ローカル表示コード", "attribute_value_mlt": [{"subitem_text_value": "02"}]}, "item_2_version_type_16": {"attribute_name": "著者版フラグ", "attribute_value_mlt": [{"subitem_version_resource": "http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85", "subitem_version_type": "VoR"}]}, "item_files": {"attribute_name": "ファイル情報", "attribute_type": "file", "attribute_value_mlt": [{"accessrole": "open_date", "date": [{"dateType": "Available", "dateValue": "2020-09-02"}], "displaytype": "detail", "download_preview_message": "", "file_order": 0, "filename": "18838987_v11_Ito.pdf", "filesize": [{"value": "1.1 MB"}], "format": "application/pdf", "future_date_message": "", "is_thumbnail": false, "licensetype": "license_free", "mimetype": "application/pdf", "size": 1100000.0, "url": {"label": "18838987_v11_Ito", "url": "https://iuk-repo.repo.nii.ac.jp/record/1208/files/18838987_v11_Ito.pdf"}, "version_id": "c37e0ecb-7ceb-449b-8c92-86f3eb5acb60"}]}, "item_keyword": {"attribute_name": "キーワード", "attribute_value_mlt": [{"subitem_subject": "マックス・レーガー", "subitem_subject_scheme": "Other"}, {"subitem_subject": "ドイツ歌曲", "subitem_subject_scheme": "Other"}, {"subitem_subject": "《平穏》作曲79c-4", "subitem_subject_scheme": "Other"}, {"subitem_subject": "《平穏》作曲76-25", "subitem_subject_scheme": "Other"}]}, "item_language": {"attribute_name": "言語", "attribute_value_mlt": [{"subitem_language": "jpn"}]}, "item_resource_type": {"attribute_name": "資源タイプ", "attribute_value_mlt": [{"resourcetype": "departmental bulletin paper", "resourceuri": "http://purl.org/coar/resource_type/c_6501"}]}, "item_title": "マックス・レーガーの歌曲作曲法に関する一考察 : 《平穏》作品79c-4と76-25の比較および統辞論的分析を通して", "item_titles": {"attribute_name": "タイトル", "attribute_value_mlt": [{"subitem_title": "マックス・レーガーの歌曲作曲法に関する一考察 : 《平穏》作品79c-4と76-25の比較および統辞論的分析を通して"}, {"subitem_title": "A study of Max Reger\u0027s lied composition techniques : comparative and syntactic analysis of Tow Frieden, opp. 79c-4 and 76-25", "subitem_title_language": "en"}]}, "item_type_id": "2", "owner": "4", "path": ["12", "168"], "permalink_uri": "https://iuk-repo.repo.nii.ac.jp/records/1208", "pubdate": {"attribute_name": "公開日", "attribute_value": "2020-09-02"}, "publish_date": "2020-09-02", "publish_status": "0", "recid": "1208", "relation": {}, "relation_version_is_last": true, "title": ["マックス・レーガーの歌曲作曲法に関する一考察 : 《平穏》作品79c-4と76-25の比較および統辞論的分析を通して"], "weko_shared_id": -1}
  1. 大学院
  2. 大学院-紀要
  1. 掲載誌一覧
  2. 鹿児島国際大学大学院学術論集
  3. 第11集

マックス・レーガーの歌曲作曲法に関する一考察 : 《平穏》作品79c-4と76-25の比較および統辞論的分析を通して

https://iuk-repo.repo.nii.ac.jp/records/1208
https://iuk-repo.repo.nii.ac.jp/records/1208
8c6c7732-a26f-423d-9ff9-1cb0d6925eb4
名前 / ファイル ライセンス アクション
18838987_v11_Ito.pdf 18838987_v11_Ito (1.1 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2020-09-02
タイトル
タイトル マックス・レーガーの歌曲作曲法に関する一考察 : 《平穏》作品79c-4と76-25の比較および統辞論的分析を通して
タイトル
言語 en
タイトル A study of Max Reger's lied composition techniques : comparative and syntactic analysis of Tow Frieden, opp. 79c-4 and 76-25
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 マックス・レーガー
キーワード
主題Scheme Other
主題 ドイツ歌曲
キーワード
主題Scheme Other
主題 《平穏》作曲79c-4
キーワード
主題Scheme Other
主題 《平穏》作曲76-25
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 マックス・レーガーは約300曲もの歌曲を作曲したが,作曲が複数回試みられた詩はヨーゼフ・フッゲンベルガーの「平穏」,すなわち作品79c-4(1901年)と作品76-25(1905年)のみである。それにもかかわらず,この二曲の《平穏》に関する詳細な分析は存在しない。そこで本研究ではまず比較分析を通して両者の類似点と相違点を明らかにし、次に統辞論的分析を通してレーガー独自の作曲技法について考察した。
分析の結果,以下のふたつの点が明らかとなった。第一に,二曲の《平穏》は別々の作品として作曲されているものの,音楽的に雄も強調されたテクストはほぼ同じであった。第二に,二曲とも歌唱声部において注目すべき特徴を有していた。具体的には,1901年版には各フレーズ末に共通の音高線の使用が,1905年版には楽曲全体にリズムおよび旋律モティーフの組み合わせが認められた。この二曲の核となる音楽要素は異なるが「楽曲全体にひとつないし複数のモティーフを拡張する手法」を使用している点では両者は共通している。この作曲技法は,レーガーの歌曲作曲におけるコンセプトのひとつとして.今後の歌曲分析においても注目されるべきであろう。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Although Max Reger composed ca. 300 lieder, there is only one text, Friede by Joseph Huggenberger, which was set to music twice: op. 79c-4 (1901) and op. 76-25 (1905). Since there is no detailed analysis of these two "Frieden," this study first clarified the similarities and differences in composition techniques between these two lieder through comparative analysis, and second, considered Reger's original compositional techniques evidenced in the two works through syntactic analysis.
As a result of the analysis, the following points were clarified. First, the musical structures of these two Frieden and the musically most emphasized part of the text are almost the same, although these two lieder were composed as totally separate pieces. Second, both lieder have very original characteristics in the vocal parts: the handling of melodic contours in Friede 1901 and the combination of rhythmic and melodic motifs in Friede 1905. From this, it can be seen that although the core musical elements of these two lieder are different, both use a common technique: extension of a motif or several motifs to the whole of the piece. This compositional technique can be taken as a key concept for the analysis of Reger's lieder.
書誌情報 鹿児島国際大学大学院学術論集
en : The IUK graduate school journal

巻 11, p. 21-30, 発行日 2019-11-30
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 18838987
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12454124
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
出版者
出版者 鹿児島国際大学大学院
出版者(ヨミ)
カゴシマ コクサイ ダイガク ダイガクイン
別言語の出版者
The International University of Kagoshima Graduate School
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 論文(Article)
資源タイプ・ローカル
紀要論文
資源タイプ・NII
Departmental Bulletin Paper
資源タイプ・DCMI
text
資源タイプ・ローカル表示コード
02
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 14:46:32.410406
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3