ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To

Field does not validate

To

Field does not validate

To
lat lon distance


インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 掲載誌一覧
  2. 福祉社会学部論集
  3. 第43巻 第2号
  1. 福祉社会学部
  2. 福祉社会学部-紀要

英語科教育法の授業見学を通した現職教員の学び―学生との対話と振り返りを通して―

https://iuk-repo.repo.nii.ac.jp/records/2000266
https://iuk-repo.repo.nii.ac.jp/records/2000266
8b59b31f-8537-41aa-b999-4d5b5e85bc32
名前 / ファイル ライセンス アクション
13466321_v43_2_S.Shinato.pdf 13466321_v43_2_S.Shinato.pdf (1.1 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2025-01-10
タイトル
タイトル 英語科教育法の授業見学を通した現職教員の学び―学生との対話と振り返りを通して―
言語 ja
タイトル
タイトル Teacher's Learning from Class Observation of English Language Teaching Method:Discussion with Students and Reflection
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 教員研修
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 授業見学
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 教員養成
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Teacher training,
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Class observation,
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Teacher training course
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 階戸, 陽太

× 階戸, 陽太

ja 階戸, 陽太

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本稿は、英語科教育法の授業見学を引き受けた現職教員の学びについて考察することを目的とする。授業見学後に、教員志望の学生との対話を行い、後日学生が書いた振り返りを通して得た学びについて授業者の教員にインタビューを行った。この過程からの教員の学びについて考察する。さらに、教員志望の学生が現職教員に与える影響から、教員研修の可能性についての示唆を提示する。中学校・高等学校の外国語(英語)科の教員免許取得を目的とした英語科教育法の授業で、授業見学を行っている。また、毎回授業後に、授業者の教員と学生がディスカッションを行う場を設定している。さらに、学生が書いた授業見学についての振り返りを授業者の教員に渡している。この一連の過程に加えて、後日、現職教員にインタビューを行った。現職教員の語りから、学生が現職教員に与える影響を考察し、授業見学を通した教員研修の可能性について提示する。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The purpose of this paper is to discuss the learning of a teacher who undertook a class observation of English language teaching methods. After class observations, the teacher had a discussion with students and had an interview about his learning through reflection of students. The learning of the teacher from this process is also discussed. The influence of the students on the teacher will be presented to provide suggestions on the possibilities for teacher training. The author conducts class observations in English language teaching methods classes for the purpose of obtaining licensing for foreign language (English) courses at junior high and high schools. After each class, discussions are held between the teacher and students. The students have written reflections on the class observation are then submitted to the teacher. Teacher interviews were then carried out. From the narratives of the teacher, the influence of the students on the teacher will be discussed, and the possibility of teacher training through class observations will be presented.
bibliographic_information ja : 福祉社会学部論集
en : Quarterly journal of welfare society

巻 43, 号 2, p. 1-14, ページ数 15, 発行日 2024-10-01
item_2_source_id_7
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13466321
item_2_source_id_9
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11572329
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
出版者
出版者 鹿児島国際大学福祉社会学部
出版者(ヨミ)
カゴシマ コクサイ ダイガク フクシ シャカイ ガクブ
item_2_text_35
Faculty of Welfare Society, The International University of Kagoshima
item_2_description_43
内容記述タイプ Other
内容記述 論文(Article)
item_2_text_44
紀要論文
item_2_text_45
Departmental Bulletin Paper
item_2_text_46
text
item_2_text_47
02
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-10 00:32:11.061431
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3