@article{oai:iuk-repo.repo.nii.ac.jp:00000736, author = {ササキ, ヨウコ and 佐々木, 陽子 and Sasaki, Yoko}, issue = {3}, journal = {福祉社会学部論集}, month = {Dec}, note = {application/pdf, 本稿は、「棄老研究」を民俗学・法理学・文学・映像作品の4種のアプローチに分けて考察する。上記のアプローチのうち、文学的アプローチを中心に扱うが、文学に対時するものとして民俗学が位置づけられる。というのは文学作品では「棄老」を実在の習俗であるとの前提でストーリーを展開させているが、民俗学では「棄老」習俗は実在しないという解釈が定説となっている。たとえば、「埋め墓」と「詣り墓」を別々につくる「両墓制」などによって、「埋め墓」である洞窟や海辺付近から白骨化した遺体が見つかることがあり、あたかも「棄老」習俗が実在していたかのごとくに捉えられるが、それは過ちであるとしている。文学では戦後、深沢七郎・村田喜代子・佐藤友哉などにより「棄老」をテーマに作品が生み出され、老いそして死に至る人間存在の深淵が問いかけられている。本稿は「『棄老研究』の系譜」の前半部に位置づけられる。, In this study, we consider the existing research on kirō (the practice of casting the elderly off into the wilderness) from four fields: folklore, legal philosophy, literature, and film. Of these, this study deals mainly with the literary approach, but it also includes the study of folklore to provide a contradicting perspective. Although, in literary works, writers have based their stories on the assumption that kirō was an actually existing custom, in the study of folklore it is widely held that the custom of kirō never actually existed. For example, due to ryōbosei (a custom of building separate burial grounds for umebaka, graves for burial, and mairibaka, memorial graves for visitation), skeletal remains can be found on beaches and in caves that constitute umebaka. As a result, the custom of kirō is regarded as having really taken place; however, this is not the case. In the postwar literature, authors such as Shichiro Fukazawa, Kiyoko Murata, and Yuya Sato have produced works on the theme of kirō, delving into issues of human existence such as old age and death. This study forms the first half of a genealogy of kirō studies., 論文(Article)}, pages = {1--14}, title = {「棄老研究」の系譜 (I) : 民俗学的アプローチと文学的}, volume = {34}, year = {2015} }