WEKO3
アイテム
社会福祉専攻学生の実習経験と個人的目標 : アメリカのソーシャルワーク修士課程の学生に関する研究
https://iuk-repo.repo.nii.ac.jp/records/670
https://iuk-repo.repo.nii.ac.jp/records/67014f3e880-90d1-4e06-84d3-0a3052d7e0f5
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper_02(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2015-12-25 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 社会福祉専攻学生の実習経験と個人的目標 : アメリカのソーシャルワーク修士課程の学生に関する研究 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Field practica experience and personal goals of social work students : a study on students of a master of social work program in the US | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 社会福祉教育 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ソーシャルワーク修士課程 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 実習 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 質的研究 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Social Work Education | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Master of Social | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Work Program | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Field Education | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Qualitative Study | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
中山, 慎吾
× 中山, 慎吾 |
|||||
著者(ヨミ) |
ナカヤマ, シンゴ
× ナカヤマ, シンゴ |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 成人教育モデルの中核には、自分の成長や学びに関し内的に動機づけられるというイメージがある。個々の学生は自分自身の個人的な目標を持っている。本稿では、社会福祉を学ぶ大学院生の実習経験が、各自の個人的目標の達成にどう関連するかについて検討する。また、実習が成功するために役立つ要因についても検討する。その際、アメリカのあるソーシャルワーク修士課程の学生に対し行なった調査から得られた31名の自由記述を用いる。分析の結果、個人的目標の達成に関連する実習経験は、直接的援助の技術の学習、間接的援助の技術の学習、授業で得た技術の実践、現実の多様性に関する学習などを含む8つのカテゴリーに分類された。また、実習の成功に役立つ要因は、スーパーバイザー、自分自身の態度、以前の経験、実習前準備などを含む9つのカテゴリーに分類された。これらを提示した後、カテゴリー間の差異や特質などについて検討する。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The learning process in graduate education can be understood according to the adult learner model. At the core of this model is an image of students as internally motivated to grow and learn. In other words, it might be said that each student has his or her own personal learning goals. In this study, we examine how practica helps graduate students learning social work to attain their personal goals. Furthermore, we examine the factors contributing to a successful practica experience. For analysis, we use descriptive data from a questionnaire completed by 31 students of a master of social work program in the US. From this analysis, practica experience that helps students achieve their personal goals was classified to 8 categories, including learning direct practice skills, learning indirect practice skills, applying skills learned at classes, and learning diversity of reality. Additionally, factors for effective practica were classified into 9 categories, including supervisors, students' attitude, previous experience, and preparation before the practicum. After presenting these categories, we discuss their differences, characteristics, and implications. | |||||
書誌情報 |
福祉社会学部論集 巻 33, 号 2, p. 1-15, 発行日 2014-10-16 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13466321 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11572329 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
形態 | ||||||
値 | 1405291 bytes | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 鹿児島国際大学福祉社会学部 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 論文(Article) | |||||
資源タイプ・ローカル | ||||||
値 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・NII | ||||||
値 | Departmental Bulletin Paper | |||||
資源タイプ・DCMI | ||||||
値 | text | |||||
資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||
値 | 02 |